piątek, 1 sierpnia 2014

Dobre śniadanie = dobry dzień

To prawda! Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Istotne jest to, aby dostarczało nam sporo energii potrzebnej do rozruszania organizmu. Jeżeli podejmiemy się jakiejś pracy czy nauki na czczo, nasza sprawność i wydajność umysłu na 100 % się zmniejszy, zatem warto zadbać o te dobre kalorie w śniadaniu. Mały, niepełnowartościowy posiłek spowoduje, że po krótkim czasie znowu będziemy głodni, a co za tym idzie, będziemy częściej sięgali po przekąski. Ponadto, niedobór węglowodanów i innych ważnych składników odżywczych, może spowolnić nasz metabolizm, więc unikanie śniadań nie jest dobrym pomysłem. Lepiej poświęcić trochę czasu na przygotowanie zdrowego posiłku niż pójść do pobliskiej cukierni i kupić pączka, który jest źródłem pustych kalorii (oczywiście, nikt nie broni od czasu do czasu sięgnąć po taki wypiek, wszystko jest dla ludzi :) )

Czego powinniśmy unikać w śniadaniach, a czego nie powinno zabraknąć?
- Dostarczajmy organizmowi węglowodanów złożonych, które pozytywnie wpłyną na naszą gospodarkę energetyczną ( np. pełnoziarniste pieczywo*, płatki owsiane, otręby, kiełki pszenicy, jęczmienia, brązowy ryż, grejpfruty ), a unikajmy prostych, ponieważ w chwilę po zjedzeniu, znowu będziemy głodni.
- Zadbajmy o obecność błonnika, który dzięki temu, że pęcznieje w żołądku, daje nam dłuższe uczucie sytości ( np. znowu otręby - pszenne, owsiane, żytnie, grube kasze - jęczmienna, gryczana, płatki owsiane, większość warzyw, siemię lniane, porzeczki, jeżyny, maliny - sięgajcie po te owoce, bo niedługo sezon się skończy! Można zrobić sobie zapasy i po prostu zamrozić kupione/zebrane owoce).
- Należy wykluczyć słodzone soki, napoje, słodkie płatki, gotowe, smakowe jogurty, ciastka,
- Ograniczajmy sól. Wiem, że dla niektórych to spore wyzwanie, ale nie mówiłam tu przecież o całkowitej rezygnacji. Można zastąpić ją innymi przyprawami. Sól zatrzymuje wodę w organizmie, prowadzi do nadciśnienia tętniczego.
- Przed posiłkiem warto wypić szklankę wody, wpłynie to korzystnie na nasz metabolizm, ale nie pijmy w trakcje jedzenia.
- Spożywajmy białko - jest to podstawowy element budulcowy wszystkich narządów i tkanek w naszym organizmie (w tym też mięśniowej). (Na pewno powstanie notka poświęcona samemu białku).
- Jeżeli w ciągu dnia masz ogromną ochotę na słodycze, zjedz śniadanie 'na słodko', czyli np. owsiankę z bananem, kanapki z dżemem, wtedy jest większa szansa, że zaspokoisz potrzebę na cukier do końca dnia - na mnie to czasem działa :)

*Należy uważać na sklepowe '' pełnoziarniste, razowe, żytnie '' pieczywo, gdyż często jest to po prostu biała mąka z barwnikiem i porcją chemii.

Podsumowując: na śniadania polecam: owsianki z bananem, domowe muesli z orzechami, pełnoziarniste kanapki z białym serem i warzywami bądź domowym dżemem, kanapki z wędliną, żółtym serem i warzywami, soki ze świeżo wyciskanych owoców, omlety, jajecznice, serki wiejskie, jogurty naturalne. W kolejnych notkach na pewno nie zabraknie przepisów i zdjęć pełnowartościowych posiłków.

Zatem nie bójcie się kalorii i dbajcie o pożywne śniadanka. A tutaj moje dzisiejsze kanapki:




Jeżeli już teraz chcesz coś wiedzieć, przeczytać artykuł, zaczerpnąć pomysłu na zdrowy posiłek, napisz w komentarzu, a napiszę o tym notkę.





4 komentarze:

  1. Czytam co piszesz... Przykro mi to mówić ale powinnaś zdecydowanie wgryźć się w temat. Bardzo polecam połaczenie białego sera i banana, jeśli chcesz dostać porządnego rozstroju żołądka. Owoce trawią się do pół godziny a serek kilka godzin, więc hłehłe, fermentacja i super gazy a pod wieczór sraczka. Nie zniechęcam natomiast zachęcam żebyś ogarnęła bardziej temat, bo ktoś Ci jeszcze uwierzy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jem biały ser w połączeniu z bananem już spooooro czasu i nigdy nic mi się złego nie działo, wręcz czuje się po tym doskonale. Nigdy nie natchnęłam się na info o szkodliwosci tego połączenia, także Ty sam/sama chyba sobie wymyślasz swoje porady dietetyczne, więc jesteś słabym źródłem wiedzy :) Poza tym, w którym miejscu w tej notce napisałam jakieś wielkie kłamstwa? xD Są to sprawdzone info, więc nie wiem gdzie Twoim zdaniem jest tu błąd.

      Usuń
  2. Jeżeli już mówimy o tak naprawdę zdrowym jedzeniu to jednak wykluczył bym żółty ser i wędlinę w polecanych posiłkach, bo z tego co wiem na porządną wędlinę lub żółty ser trzeba wydać sporą kasę. Sery żółte ponadto są dość tłuste, dlatego osobiście polecałbym jakiś chudy twaróg.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba poszedłeś tropem: blog o zdrowym odżywianiu = blog o odchudzaniu. Owszem będę tu zamieszczała ciekawostki/porady/przepisy dietetyczne, ale nie jest to tylko blog o tym jakby tu zmniejszyc kalorycznosc swojego posiłku, rezygnując z tłuszczu w diecie ( ktory tez jest potrzebny ). Mój błąd, że nie sprecyzowałam o jaką wędlinę chodzi ( chudą, dobrej jakości, niestety nie każdego stać - wiem o tym, ale w takim razie uważam, że kanapki ze zwykłym serem są dobrą alternatywą ;)) A akurat kanapki ze zdjęcia są z chudym twarogiem.

      Usuń