środa, 8 października 2014

Żytnio-pszenne ciasto ze śliwkami

Sezon na śliwki trwa, więc
postanowiłam to wykorzystać - słoik powideł zrobiony, ciasto też, więc mogę umierać :)
Wypiek jest prosty w przygotowaniu, więc polecam nawet tym, którzy nie mają doświadczenia w gotowaniu.

Składniki: 
- 2 duże jajka 
- Pół szklanki mąki żytniej
- Trochę więcej niz pół szklanki mąki pszennej 
- Cukier/miód do posłodzenia - u mnie pół szklanki cukru - ciasto jest dość małe, więc nie potrzeba więcej. 
- Aromat śmietankowy lub dowolny/cukier wanilinowy 
- U mnie dodatkowo: garść rodzynek i 2 łyżki siemia lnianego.
- Pół kg śliwek (moje były duże i gdzieś właśnie tyle masowo ich wyszło)
- Jogurt naturalny - pół szklanki

Przygotowanie:
- Białka oddzielamy od żółtek i ubijamy na sztywną pianę
- Nastawiamy piekarnik na 180 stopni.
- Do żółtek dodajemy: jogurt, cukier i miksujemy.
- Łączymy obie masy, delikatnie mieszając, wsypując powoli mąkę. 
- Dodajemy rodzynki, aromat, siemię lniane i delikatnie mieszamy. 
- Blaszkę (keksówkę) wykładamy papierem do pieczenia i wlewamy masę (jak nie mamy papieru natłuszczamy lekko blaszkę i posypujemy bułką tartą) 
- Na koniec układamy śliwki (Ja swoje wcześniej podgrzałam z odrobiną cukru, bo były trochę niedojrzałe i chciałam je 'rozmiękczyć'). Część śliwek (bez pestek oczywiście), wpychamy do ciasta, a część na wierzch. 
- Pieczemy 1 godzinę. 

Ciasto nie należy do suchych i idealnie nadaje
się do kawy/herbaty- właśnie praktykuję spożywanie ciasta z kawą. Polecam.


Uważam, że śliwki są jednymi z najbardziej wartościowych i pysznych owoców, więc podam ich właściwości:
- Regulują trawienie, przyśpieszają peryslatykę jelit.
- Pomagają przy zaparciach.
- Wykazują działanie antynowotworowe (np. pomagają w zapobieganiu raka jelita grubego)
- Są źródłem pektyn (rodzaj błonnika) - dzięki nim z organizmu lepiej usuwane są resztki pokarmowe, a przy okazji zapewniają one uczucie sytości.
- Zawierają witaminy: A,C, E, K (witamina ta spowalnia starzenie naszych komórek), B6 (działa ona korzystnie na nasz układ nerwowy).
- Są żródłem: potasu, żelaza, magnezu, wapnia i fosforu.
- 100 gram to około 45 kcal. 

1 komentarz:

  1. super przepisy! Będę zaglądać tu częściej :) Zapraszam do siebie.
    cleandiett.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń