niedziela, 30 listopada 2014

Przeziębienie- jak poprawić swoją odporność?

Niestety mój organizm trafił na takiego pecha, że z każdą zmianą pory roku, choruje. Kilka razy udało mi się pokonać te straszne wirusy i mimo, że jakiś objaw wystąpił, to później się nie rozwijał i choroba zamiast trwać tydzień, trwała 1-2 dni. 
Chciałabym napisać Wam kilka porad jak można starać się zapobiegać zarażaniu tymi uciążliwym wirusami, jak poprawić swoją odporność albo jeżeli już jesteście zarażeni, co może pomóc wyciszyć objawy.

- Pamiętajmy o tym, aby myć często ręce - może to ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusów
- Regenerujmy swój organizm - poćwiczmy kilka razy w tygodniu dla poprawienia kondycji i wydolności organizmu, zadbajmy o odpowiednią ilość snu.
- Najważniejszą rzeczą jest zbilansowana, pełna witamin dieta. Pewnie większość z Was wie, że to głównie witamina C wzmacnia naszą odporność. Zatem co powinniśmy jeść? Marchew, cytrynę, czarną porzeczkę, paprykę, jabłka, pomidory, kapustę, brukselkę, szpinak, pomarańcze, kiwi.
- Ważną witaminą w poprawie odporności jest też witamina A, która działa ochronnie na nabłonek skóry i błon śluzowych oraz sprzyja regeneracji naszych komórek. Źródła występowania: mleko, jaja, sery, ryby, papryka czerwona, brokuły, dynia, wątroba, marchew.
- Witamina B6 również zadziała korzystnie na nasz organizm, gdyż m.in bierze udział w syntezie niezbędnych produktów do funkcjonowania układu nerwowego i odpornościowego. Źródło: orzechy włoskie, ryż, bób, mleko, marchew, ziarna żyta, nasiona słonecznika, drożdże, otręby, kasza gryczana, jaja.
- Działanie bakteriobójcze mają także: cebula, czosnek, miód.
Cebula ma sporo witaminy C i jest bogata w siarczki, które przyśpieszają zwalczanie choroby.
Czosnek zaś posiada allicynę, która niszczy wirusy. 
Znany jest napar na bazie: mleka, czosnku, miodu. Niestety pewnie nie każdemu on posmakuje, gdyż ma specyficzny smak, ale nie ma przymusu go pić. Wystarczy tylko zadbać o te składniki w swojej codziennej diecie np. dodając do sałatek. 
No i miód, rozgrzewający i regenerujący nasz organizm. Chroni drogi oddechowe przed rozwojem infekcji, ma silne właściwości antybakteryjne.
- Gdy dopadnie nas przeziębienie zadbajmy o dobre nawodnienie organizmu! Pijmy około 2l wody.
- Nie bójcie się jeść zdrowych tłuszczy, gdyż biorą one udział w budowaniu naszej odporności! (oleje, oliwy, ryby - łosoś, szprotka)
- Nasza dieta podczas choroby powinna być lekkostrawna. 
- Unikaj: napojów gazowanych, niezdrowych tłuszczy, cukrów w postaci batoników, ciasteczek itp. gdyż stanową one idealne środowisko dla rozwoju bakterii. 
- Gdy się przeziębimy i dopadnie nas ból gardła skuteczne mogą okazać się płukanki ziołowe np. z rumianku czy szałwi.
- Na katar pomagały mi inhalacje - kupiłam sobie olejek w aptece. Wystarczy wlać kilka kropli do miski z wodą, postawić obok siebie i wdychać. 
- No i oczywiście podczas przeziębienia nie wykonujemy ciężkich prac, tylko robimy sobie ciepłą herbatkę i wygrzewamy w łóżku :)

Uwierzcie w to, że Wasza dieta i styl życia mogą naprawdę w dużym stopniu wpłynąć na odporność organizmu. Warto teraz zadbać o witaminy w posiłkach, niż później męczyć się, chorując.
W skrócie, z najbardziej uniwersalnych i łatwo dostępnych produktów, które wymieniłam powyżej jedzcie: 
- Marchewkę
Możecie zafundować sobie sok marchwiowy z dodatkiem owoców, który kosztuje około 1.50 zł za ok 250/300 ml. Uwaga: przeczytajcie etykietkę czy jest on bez dodatku cukru. 
- Paprykę
- Kapustę
- Owoce: jabłka, pomarańcze - teraz można je spotkać po naprawdę niskich cenach
- Pestki dyni i słonecznika
- Niech Waszym obiadem nie będzie sam schabowy z ziemniakami, ale zróbcie sobie do niego chociaż sałatkę z mixem warzyw. Najlepiej wzbogacić swoją dietę w kasze; jaglaną, gryczaną i jeść z dodatkiem warzyw. 
Osobiście wspomagam się trochę lekami dostępnymi w sklepach i piję takie rozpuszczalne witaminy w kapsułkach. Póki co, wystąpił u mnie mały objaw przeziębienia w postaci bólu gardła, ale nie jest on bardzo intensywny i mam nadzieję, że to właśnie dzięki zadbaniu o dietę, objaw nie rozwinie się dalej.

Dbajcie o siebie i dostarczajcie organizmowi dużo witaminek! :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz