wtorek, 9 grudnia 2014

Wpływ wysiłku fizycznego na organizm

Jutro czeka mnie kolokwium m.in z fizjologii wysiłku fizycznego, a jako, że ten dział okazał się teraz dość praktyczny, będę mogła podzielić się z Wami wiedzą z wykładów. Będzie o potreningowych zmianach w naszym organizmie i samych pozytywnych skutkach :)



Jeżeli chodzi o zmiany w narządzie ruchu:
- Następuje usprawnienie koordynacji nerwowo-mięśniowej, czyli: zmniejszenie kosztu energetycznego pracy, zwiększenie precyzji, harmonii i szybkości ruchu
- Kolejnym pozytywnym skutkiem jest poprawa unaczynienia mięśni szkieletowych przez naczynia włosowate
- Wzrost potencjału metabolicznego mięśni
- Zwiększenia maksymalnej siły mięśniowej
- Zwiększenie ukrwienia i unaczynienia stawów, ponad to zwiększenie zakresów ruchów w nich.
- Wzrost masy i stopnia mineralizacji tkanki kostnej 


Zmiany w tkance tłuszczowej, to na pewno:
- Zmniejszenie jej ilości
- Zmniejszenie wielkości adypocytów (komórek tłuszczowych)
- Wzrost wrażliwości komórek tłuszczowych na insulinę i na działanie czynników lipolitycznych.
- Wzrost aktywności lipazy lipoproteinowej 
Generalnie nasz organizm zaczyna sięgać częściej po tłuszcze jako źródło energii do spalenia.
Warto dodać, że ilość komórek tłuszczowych nie zmieni nam się nigdy, zmienić się może stopień ich wypełnienia tłuszczem. Od czego zależy liczba komórek tłuszczowych? Od tego jak bardzo dziecko było przekarmiane na początku swojego życia.

Należy również wspomnień o pozytywnych zmianach w układzie krążenia:
- zmiany nerwowej regulacji u. krążenia
- zmiany morfologiczne w sercu i zmiany wewnętrznych właściwości mięśnia sercowego oraz zmiany jego metabolizmu
- poprawa stabilności elektrycznej serca
- obniżenia ciśnienia tętniczego krwi na danym poziomie obciążenia.
- zwolnienie częstotliwości rytmu serca, co jest ważne, gdyż serce odpoczywa tylko podczas rozkurczu.

Jeżeli chodzi o wpływ na naczynia wieńcowe, to też jest masa pozytywnych skutków wysiłku fizycznego, ale podam dwa najważniejsze, a mianowicie: spowolnienie procesu miażdżycy oraz poprawa zdolności transportowych naczyń wieńcowych 


Ruch ma także pozytywny wpływ na układ oddechowy:
- Wzrost odporności nieswoistej organizmu
- Zwiększenie aktywności fagocytarnej leukocytów. Fagocytoza to proces pochłaniania i niszczenia m.in bakterii.
- Wzrost aktywności monocytów (rodzaj leukocytów, mają zdolności do migracji z krwi do tkanek i oczyszczania organizmu z bakterii- fagocytoza)
- Wzrost stężenia immunoglobulin czyli przeciwciał, biorą udział w odpowiedzi odpornościowej i rozpoznawaniu antygenów.

Korzyści dla zdrowia psychicznego:
- zmniejszenie poziomu lęku
- zmniejszenie głębokości stanów depresyjnych
- poprawa procesu zasypiania i samego snu
- wyższa ocena samopoczucia

Czeka  nas dużo korzyści po systematycznym wysiłku fizycznym, mogłabym napisać jeszcze kilka podpunktów, ale uznałam, że te są najbardziej zrozumiałe i praktyczne.
Zatem warto zadbać o ruch w codziennym życiu, bo niesie on za sobą wiele pozytywnych skutków. Należy być tylko ostrożnym, bo może dojść do niechcianych następstw np. kwasicy metabolicznej czy zaburzenia erytropoezy (wytwarzania czerwonych krwinek)

Choroby związane m.in z brakiem aktywności fiz.:
- choroba wieńcowa serca
- udar mózgu
- cukrzyca typu II
- otyłość
- nadciśnienie tętnicze
- rak jelita grubego
- miażdżyca
- zwyrodnienie stawów
- osteoporoza
- bóle pleców






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz