piątek, 8 maja 2015

Domowa chałwa

 Uwielbiam chałwę sezamową, a ponieważ w sklepach znajdujemy zazwyczaj produkt, który ma zaledwie 50 % sezamu, to postanowiłam zrobić domową chałwę bez dodatku emulgatorów, a cukier zastąpiłam miodem :)
Wykonanie jest banalne, tylko niestety potrzebujemy dobrego robota kuchennego lub blendera. 

Składniki:
- 30 dag sezamu  
- 8 łyżek miodu
- Kilka kropel aromatu: w moim przypadku migdałowy, 

Przygotowanie: 
- Prażymy sezam na patelni przez około 5 minut do uzyskania lekko złocistej barwy.
- Całość wkładamy do robota kuchennego/bądź blanderujemy, stopniowo dolewamy miód.
- Dolewamy wybrany aromat i gotowe.
- Swoją masę wyłożyłam do keksówki, gdyż tam lepiej da się uformować kształt

* możemy modyfikować przepis poprzez dodanie do masy kakao, orzechów, bakalii.

W następnej notce pojawi się recenzja sklepowej chałwy, będziecie mogli ponownie utwierdzić się w przekonaniu, że domowe posiłki są zawsze najlepsze! :)




Sezam ma wiele wspaniałych właściwości, o których warto wiedzieć:
  • W 100 gramach mamy: około 630 kcal, 10 gram węglowodanów, 56 gram tłuszczu, 23 gram białka. Produkt bardzo kaloryczny, z dużą zawartością tłuszczu. Jednak są to pożądane i zdrowe kalorie z pełnowartościowym białkiem, także naprawdę polecam wkluczyć sezam do swojej diety. 
  • Z minerałów na pewno znajdziemy w nim: wapń, niezbędny m.in do prawidłowej pracy mięśni i oczywiście do budowy kości. Ponad to; żelazo niezbędne do produkcji erytrocytów i transportu tlenu. Cynk mający pozytywne działanie na stan naszej skóry oraz włosów; wzmacnia naszą odporność; poprawia sprawność intelektualną. Posiada również magnez mający pozytywny wpływ m.in na nasz układ nerwowy. Dodatkowo: fosfor, selen i mangan.
  • Z witamin znajdziemy w nim wit: E, B1, B2, PP
  • Posiada substancje takie jak: sezamolina i sezamina, które wykazują działanie antynowotworowe, obniżają poziom cholesterolu i ciśnienie krwi!
  • Posiada tzw, fitoestrogeny, polecane młodym kobietom z nieregularnymi miesiączkami oraz starszym, dla złagodzenia objawów menopauzy.
  • Chroni przed niekorzystnym działaniem promieni słonecznych.
  • Jest źródłem błonnika, wspomagającego trawienie i perystaltykę naszych jelit. 
  • Oczyszcza przewód pokarmowy i leczy zaparcia. 
Podałam tutaj nie wszystkie właściwości sezamu, ale mam nadzieję, że choć trochę zmotywowałam Was do częstszego spożywania tych nasionek.




2 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Ja poczekałam aż ostygnie, wsadziłam do lodówki i po 1 godzinie pokroiłam :)

      Usuń