Jogurtowo-jaglane | bezglutenu | bez dodatku cukru


   Moje próby robienia bezglutenowych ciast często kończyły się mało zadowalającym efektem, dlatego też nie chwaliłam się na blogu swoimi poczynaniami :) Dzisiaj trochę spontanicznie postanowiłam wykorzystać resztki agrestu, który upolowałam na targu (agrestu nie jadłam ze 3 lata! zaczynam to nadrabiać). Obawiałam się efektu, gdyż mimo faktu, że jest to proste ciacho, to przepis wymyśliłam sama od podstaw i nie szukałam żadnych inspiracji w internecie. No i bardzo dobrze! Bo ciacho ładnie wyrosło, wyszło przepyszne i delikatne. Ah, no i nie zawiera dodatku białego cukru. Idealnie :) 


Składniki na ciasto:


  • 200 ml jogurtu naturalnego
  • 2 jajka
  • 1 i 1/3 szklanki mąki jaglanej
  • 3/4 szklanki mąki kukurydzianej
  • 1/2 szklanki erytrolu/ksylitolu 
  • 3 łyżki płynnego miodu
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • 200 g agrestu (do ciasta i do posypania na wierzch)

Na wierzch:

  • 200 g sera twarogowego chudego 
  • 1/2 szklanki mleka 
  • 3 łyżki syropu klonowego 
  • 1 łyżka erytrolu/ksylitolu 
  • Opcjonalnie: nasiona słonecznika/sezam/siemię lniane/ chipsy kokosowe/wiórki kokosowe

Przygotowanie:
Jak zwykle bez kombinowania:
- należy zmiksować wszystkie składniki na ciasto z wyjątkiem agrestu. Wylać ciasto do blaszki wyłożonej papierem do pieczenia, powkładać do środka umyty agrest. Piec w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez 25/30 minut aż ciacho będzie miało lekko przypieczoną skórkę. 
- podczas pieczenia zblendować w misce ser, mleko, syrop klonowy i słodzik,
- po upieczeniu ciacha posmarować wierzch masą, ułożyć agrest i pozostałe dodatki. 


Agrest dobra rzecz, gdyż zawiera sporo składników antyoksydacyjnych: witaminę C, luteinę ochraniającą wzrok -> jeżeli siedzicie długo przed komputerem wcinajcie agrest!, witaminę A, do tego znajdziemy w nim potas (ok. 200 mg w 100 g), żelazo magnez. Niski indeks glikemiczny owoców sprawia, że mogą spożywane być one przez diabetyków (oczywiście z umiarem). Dla porównania IG agrestu wynosi ok. 20, a arbuza 70. 









Komentarze

Popularne posty