czwartek, 18 grudnia 2014

Świąteczne ciastka korzenne

  Pierwszą część ciastek robiłam jakiś czas temu (ok. 2 tygodnie) i użyłam nieco innych proporcji niż we wczorajszej turze. Chodzi tu głównie o rodzaj mąki. Najświeższa wersja ma 1.5 szklanki mąki pszennej i tyle samo mąki żytniej. Do poprzedniej dodałam 1 szklankę mąki żytniej i 2 szklanki pszennej. Różnice zauważyłam tylko w strukturze ciasta. Większa ilość mąki pszennej, sprawiła, że ciasto ugniatało się łatwiej. Smak w obu przypadkach jest podobnie obłędny :)


Składniki:
- 3 szklanki mąki (np. 1.5 szklanki mąki pszennej i tyle samo żytniej. Jak nie macie żytniej, to przez samą pszenną, smak się na pewno znacznie nie zepsuje).
- 1/3 szklanki otrębów (dowolnych)
- 2 jajka
- 0.5 szklanki cukru/można zastąpić miodem
- 1 łyżeczka cynamonu
- 1 łyżeczka imbiru (ja użyłam tego z proszku
- 1 łyżeczka przyprawy do piernika

- 100 gram roztopionego masła (jeżeli chcecie 'odchudzić przepis', można dodać pół szklanki gęstego jogurtu naturalnego, jednak masło sprawia, że ciasteczka są bardziej aromatyczne i kruche)
- Ewentualne dodatki: siemię lniane, sezam, słonecznik.


- Przygotowanie jest bardzo proste, wystarczy wymieszać wszystkie składniki i ugnieść ciasto. 
- Jeżeli mamy czas, to polecam przechować wyrobione ciasto około 40 minut w lodówce.
- Dzielimy ciasto na kilka części i każdą z nich wałkujemy dosyć cienko.
- Wycinamy ciasteczka za pomocą foremek, a jak nie mamy i chcemy okrągłe ciastka, wystarczy użyć szklanki jako foremki. 







Część ciasteczek zanurzyłam w roztopionej gorzkiej i mlecznej czekoladzie.
Naprawdę polecam wypróbować, przy okazji sami możemy udekorować ciasteczka.
Ja już swoje zawiesiłam na mojej mini choince :)


Zawarty w ciasteczkach imbir i cynamon mają pozytywne właściwości lecznicze i wspomagające trawienie. Przyprawy te skutecznie oczyszczają organizm i zalecane są osobom będącym na diecie.
Cynamon jest źródłem żelaza, wapnia i jest naturalnym antyoksydantem - opóźnia proces starzenia się komórek. 
Imbir polepsza krążenie krwi, rozgrzewa cały organizm, łagodzi bóle miesiączkowe, migreny, zwiększa wydajność umysłową.  Generalnie obie te przyprawy mają podobne działanie. 





1 komentarz:

  1. świetny blog, szkoda że tak późno trafiłam na ten przepis ;)
    zapraszam do mnie!
    http://natalievalentina.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń