niedziela, 24 maja 2015

Co szkodzi Twojemu zdrowiu?

Jakich połączeń produktów powinniście unikać? Co szkodzi Twojemu zdrowiu? Co zwiększa możliwość wystąpienia nowotworów czy innych chorób organizmu? W dzisiejszym poście postaram się pokrótce udzielić odpowiedzi na te pytania.

  • Unikajmy smażenia na maśle, gdyż ma ono niską temperaturę dymienia, czyli szybko zaczyna się palić, a w efekcie tego powstają rakotwórcze związki (akroleina). Do smażenia nie nadają się również: olej lniany, olej rzepakowy tłoczony na zimno, olej sojowy, oliwa z oliwek extra virgin. Wysoką temperaturę dymienia mają: rafinowana oliwa z oliwek, rafinowany olej rzepakowy, klarowane masło, olej kokosowy, olej ryżowy - takich tłuszczy możemy używać do smażenia. 
  • Akrylamid - jest to toksyczna substancja, która powstaje głownie podczas procesu smażenia,pieczenia, grillowania ziemniaków/robienia frytek. Bogatym jego źródłem są również popularne chipsy. Może prowadzić do nowotworów np. trzustki, pęcherza moczowego czy do raka nerek. Magazynuje się głównie w wątrobie, a wydalany jest tylko w 10 %! Kobiety w ciąży powinny szczególnie zadbać o swoją dietę, gdyż związek ten dostaje się do płodu i mleka matki. 
  • Pewnie większość z Was doskonale zdaje sobie sprawę, że palenie papierosów wykazuje silne właściwości nowotworowe (jest to głównie narażenie na raka płuc). Pamiętajcie o tym, że to głównie dym papierosowy ma sporo substancji szkodliwych jak np: nikotyna, która jest szybko wchłaniana przez śluzówkę górnych dróg oddechowych, ponad to tlenek węgla, tlenek azotu, akroleina, cyjanowodór i szereg innych substancji. Jeżeli chcecie się sami truć - droga wolna, ale apeluję o to, aby nie narażać innych, szczególnie bliskich Wam osób na wdychanie dymu papierosowego.
  • Uważaj na spożywanie grejpfruta z niektórymi lekami, ponieważ owoce te często zmieniają sposób metabolizowania leków, co może prowadzić do uszkodzenia nerek i innych niepożądanych schorzeń.
  • Wyczytałam, że łączenie sera białego/serka wiejskiego z pomidorem prowadzi do choroby stawów, dzieje się tak za sprawą kwasów zawartych w pomidorze (cytrynowy, jabłkowy, kumarynowy), które w połączeniu z wapniem obecnym w serze tworzą kryształki odkładające się w stawach. Jednak uważam, że to głównie osoby chore na reumatyzm powinny unikać takiego połączenia, a jeżeli my od czasu do czasu zjemy kanapkę z serem i pomidorem, to nic nam się nie stanie. 
  • Picie herbaty z cytryną: liście herbaciane zawierają sporo glinu, z kolei cytryna, to źródło kwasów, więc połączenie tych dwóch składników prowadzi do wytworzenia się cytrynianu glinu, który może odkładać się w mózgu i prowadzi do choroby alzheimera. Można uniknąć wytworzenia się tego związku, gdy pozbędziemy się fusów z herbaty - wtedy spokojnie możemy dodać soku cytrynowego.
  • Są też połączenia, które prowadzą głównie do utraty danych witamin, albo do ograniczenia ich przyswajalności np.: połączenie ogórka z pomidorem, powoduje zahamowanie przyswajana witaminy C zawartej w pomidorze. Dzieję się tak za sprawą askorbinazy obecnej w ogórku, która powoduje rozkład witaminy C.
  • Kolejnym takim połączeniem jest jedzenie ciasta drożdżowego i popijanie go herbatą, która zawiera garbniki niszczące obecną w drożdżach witaminę B1 (tiaminę), jej niedobór prowadzi do: bóli mięśniowych, uczucia zmęczenia, problemów z koncentracją czy do problemów z układem nerwowym

 Warto żyć ze świadomością -  przecież nie musicie na zawsze rezygnować z frytek, zjedzenia babcinego, drożdżowego ciasta, popicia go herbatą czy zjedzenia sałatki greckiej z pomidorem i ogórkiem! Wszystko jest dla ludzi, dbajmy o różnorodną, pełnowartościową dietę, a będziemy żyli długo i szczęśliwie! :)

3 komentarze:

  1. W przypadku grejfruta chodzi chyba o szybsze metabolizowanie leków, ponieważ owoc ogólnie ,,przyspiesza" reakcje biochemiczne organizmu. O większości tych ,,szkodników" wiedziałam, ale jeszcze nigdy nie słyszałam o teorii z ciastem drożdżowym i herbatą.

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że połączenia ciasta drożdżowego z herbatą szkody żadnej nie wyrządzi, chodzi tu tylko o przyswojenie witaminy B1, której braki możemy sobie uzupełnić np. podczas obiadu czy kolacji :)

      Usuń
  2. Zaskakujące informacje. Najbardziej chyba dotyczące tych połączeń: sera z pomidorem i herbaty z cytryną. Osobiście moje ulubione smaki... ;)

    OdpowiedzUsuń